loading...
تدبیر تراز ماهان

معاون مالیات بر ارزش افزوده سازمان امور مالیاتی استان گلستان، با اشاره به مزایا و نتایج اصلی استقرار نظام مالیات بر ارزش افزوده گفت: قابلیت رد یابی معاملات در زنجیره های واردات از مزایای مالیات بر ارزش افزوده است به گزارش رسانه مالیاتی ایران ، محمد بی نیازی صبح دوشنبه در کارگاه آموزشی کارشناسان واحدهای تولیدی و صنعتی در شهرکهای صنعتی استان افزود:ویژگی خودکنترلی، شفاف سازی مبادلات اقتصادی ،‌ قابلیت رد یابی معاملات در زنجیره های واردات ، تولید، توزیع و صادرات و تشویق صادرات از دیگرمزایاست.

وی اظهار داشت: مالیات بر ارزش افزوده، مالیاتی است که تمامی عرضه کنندگان کالاها و خدمات باید علاوه بر بهای کالا یا خدمت عرضه شده، به صورت درصدی از بهای فروش کالاها یا خدمات، در زمان فروش از خریداران اخذ و به صورت دوره ای (فصلی) به سازمان امور مالیاتی کشور واریز کنند. بی نیازی اظهار داشت: هرگونه مالیات بر ارزش افزوده پرداخت شده در زمان خرید توسط مودیان اعم از واردکنندگان، تولیدکنندگان، توزیع کنندگان وصادرکنندگان، طلب ایشان از دولت محسوب به صورت فصلی با سازمان امور مالیاتی کشور تسویه می شود.


مدرس کارگاه آموزشی مالیات بر ارزش افزوده عنوان کرد: تسویه مطالبات مودیان بابت مالیاتهای پرداختی در زمان خرید، یا از طریق کسر از مطالبات دریافتی از خریداران و یا از طریق استرداد توسط سازمان امور مالیاتی کشور به آنها صورت می گیرد. بی نیازی یادآور شد: افزایش مستقیم و غیر مستقیم میزان درآمدهای مالیاتی و نسبت آن از کل درآمدهای جاری دولت و جلوگیری از اخذ مالیات مضاعف بر مصرف محصول (یا خدمت) نهایی موارد دیگری از این مزایا است. معاون مالیات بر ارزش افزوده سازمان امور مالیاتی استان گلستان گفت: فعالان اقتصادی در این نظام مالیاتی

1-بر اساس استانداردهاي حسابداري با وقوع يک رويداد مهم بعد از تاريخ ترازنامه ، تعديلاتي بايد صورت گيرد که اين مهم در مقررات مالياتي در نظر گرفته نشده است.

2-در استانداردهاي حسابداري معاملات به دو گروه سريع المعامله و بلند مدت طبقه بندي مي شوند. سود وزيان تحقق نيافته حاصل از ارزيابي سرمايه گذاريهاي معاملاتي در پايان سال به حساب سود و زيان دوره منظور مي گردد ، اما زيان تحقق نيافته حاصل از سرمايه گذاريهاي بلند مدت هر ساله به حساب سود و زيان دوره منظور شده ولي سود تحقق نيافته به حساب صاحبان سهام منتقل مي شود و به حساب سود وزيان سال مورد رسيدگي منظور نمي شود، اين در حالي است مقررات مالياتي زيان تحقق نيافته حاصل از ارزيابي سرمايه گذاريها در پايان سال را هزينه قابل قبول نمي داند و قبول زيان به عنوان هزينه قابل قبول و مشمول ماليات نبود سود به علت انتقال آن به حساب حقوق صاحبان سهام دور از منطق مالياتي است.

 


3-استانداردهاي حسابداري شرايطي را براي شناسايي درآمد در نظر دارند ، که بحث در مورد آن به کرات صورت گرفته ، ولي بر طبق منطق مالياتي فروش يا درآمد به محض انجام معامله بايد در دفاتر ثبت و در صورت عدم وصول وجه درآمد يا کالاي فروش رفته برابر بند 23 ماده 148 جز هزينه هاي قابل قبول است.

ﻣﻨﺸﻮر ﺣﻘﻮق ﻣﻮدﻳﺎن ﻣﺎﻟﻴﺎﺗﻲ عبارتند از :

 

اﺻﻞ اول) اﺣﺘﺮام و رﻓﺘﺎر ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺑﺎ ﻣﻮدی

 

ﺧﻂ ﻣﺸﻲ ﺳﺎزﻣﺎن اﻣﻮر ﻣﺎﻟﻴﺎﺗﻲ ﻛﺸﻮر ﺑﺮ ﺗﻜﺮﻳﻢ ارﺑﺎب رﺟﻮع (ﻣﻮدﻳﺎن) و رﻋﺎﻳﺖ ﺣﻘﻮق اﺧﻼﻗﻲ و اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ ﻣﺮدم اﺳﺘﻮار اﺳﺖ. ﺑﻨﺎﺑﺮاﻳﻦ ﺣﺴﻦ ﺳﻠﻮک ﻛﺎرﮔﺰاران ﻣﺎﻟﻴﺎﺗﻲ و رﻋﺎﻳﺖ ﺟﺎﻧﺐ ﻋﺪاﻟﺖ و اﻧﺼﺎف درﭼﺎرﭼﻮب ﻗﻮاﻧﻴﻦ و ﻣﻘﺮرات از ﻣﻮاردی اﺳﺖ ﻛﻪ ﺳﺎزﻣﺎن ﺗﺎﻛﻴﺪ ﻓﺮاوان ﺑﺮ آن دارد و ﻛﻠﻴﻪ ﻣﺎﻣﻮران ﻣﺎﻟﻴﺎﺗﻲ ﻣﻮﻇﻒ اﻧﺪ در ﺑﺮﺧﻮرد ﺑﺎ ﻣﻮدﻳﺎن اﻳﻦ اﺻﻞ ﻣﻬﻢ را رﻋﺎﻳﺖ ﻛﻨﻨﺪ.

 

اﺻﻞ دوم) ﭘﺮداﺧﺖ ﻣﺎﻟﻴﺎت ﻃﺒﻖ ﻣﻮازﻳﻦ ﻗﺎﻧﻮﻧﻲ

 

اﻳﻦ ﺣﻖ ﺑﻤﻮﺟﺐ اﺻﻞ ۵۱ ﻗﺎﻧﻮن اﺳﺎﺳﻲ ﺟﻤﻬﻮری اﺳﻼﻣﻲ اﻳﺮان ﺑﺮای ﻣﻮدﻳﺎن در ﻧﻈﺮ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺷﺪه اﺳﺖ ﻛﻪ ﻣﻀﻤﻮن آن ﭼﻨﻴﻦ اﺳﺖ. ” ﻫﻴﭻ ﻣﺎﻟﻴﺎﺗﻲ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﻧﻤﻲ ﺷﻮد ﻣﮕﺮ ﺑﻤﻮﺟﺐ ﻗﺎﻧﻮن ”

 

اﺻﻞ ﺳﻮم) ﺗﻘﺎﺿﺎیﻣﺸﺎوره

 

ﻣﻮدی ﻣﺎﻟﻴﺎﺗﻲ ﺣﻖ دارد ﺑﻪ راﻳﮕﺎن از ﺧﺪﻣﺎت ﻣﺸﺎوراﻧﻲ ﻛﻪ ﺳﺎزﻣﺎن اﻣﻮر ﻣﺎﻟﻴﺎﺗﻲ ﻛﺸﻮر ﺟﻬﺖ راﻫﻨﻤﺎﻳﻲ و ﭘﺎﺳﺦ ﺑﻪ ﺳﻮاﻻت آﻧﻬﺎ در ادارات اﻣﻮر ﻣﺎﻟﻴﺎﺗﻲ ﺑﻪ ﻛﺎر ﮔﻤﺎرده اﺳﺖ اﺳﺘﻔﺎده ﻛﻨﺪ.

۷ سوال مهم به همراه پاسخ های قانونی در مورد مالیات بر ارزش افزوده . شما به عنوان مدیر یک کسب و کار و یا مدیر یک شرکت با اطلاع از این سوالات و مشکلات ، خیلی راحت تر می توانید در جریان جزئیات بیشتر قوانین مالیات بر ارزش افزوده قرار بگیرید .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

سوال ۱ : اگر سازمان امور مالیاتی کشور استرداد ناشی از صادرات و یا ناشی از خرید یکجای ماشین الات، تجهیزات و یا مواد اولیه را به موقع انجام ندهد، چه روی خواهد داد؟

 بر اساس قانون مالیات بر ارزش افزوده چنانچه سازمان امور مالیاتی کشور استرداد مالیات بر ارزش افزوده را در مهلت مقرر قانونی (سه ماه) به انجام نرساند، مبالغ مالیات بر ارزش افزوده مشمول استرداد مشمول جریمه ای معادل ۲ درصد در ماه خواهد گردید که بایستی توسط این سازمان به همراه مالیاتهای مشمول استرداد به مودیان پرداخت گردد.

در قانون مالیات بر ارزش افزوده نرخ جریمه تاخیر برای مودیان و سازمان امور مالیاتی کشور به صورت یکسان در نظر گرفته شده است.

 

سوال ۲ : آیا ماشین آلات خطوط تولید کارخانجات و به طور کلی تجهیزات مورد استفاده در امر کسب و کار مشمول مالیات بر ارزش افزوده می‌گردد؟

 

خیر ، اساسا” مالیات پرداختی توسط مؤدیان ثبت نام شده بابت انواع نهاده ها از جمله ماشین آلات خطوط تولید کارخانجات و سایر تجهیزات که برای فعالیت اقتصادی مورد استفاده قرار گرفته اند، از مالیاتهای وصول شده توسط آنها در اولین دوره مالیاتی با تسلیم اظهارنامه و درخواست مودیان قابل استرداد است.

 

در سالهای اخیر سازمان امور مالیاتی کشور برای رضایت مندی مودیان خویش از هیچ کوششی دریغ ننموده و در این راه همواره تلاش داشته با بکارگیری روشها و وسایل گوناگون و نیز با گماردن نیروهای کارآزموده و متخصص به تعیین دقیق درآمد مشمول مالیات فعالان اقتصادی مبادرت ورزد. همچنین در راستای این راهکارها در قانون مالیاتها نیز برخی از مواد به این موارد اشاراتی دارند که نمونه شاخص آن ماده ۱۶۹ مکرر می باشد.

 

می دانیم ماموران رسیدگی کننده برای تعیین دقیق درآمد مشمول مالیات فعالان اقتصادی می توانند علاوه بر دفاتر قانونی و مشاغل به صورتحسابهای مندرج به شماره اقتصادی نیز استناد نمایند. از اینرو در ماده (۱۶۹) مکرر قانون مالیاتها الزامات و تکالیفی را در نظر گرفته و در این خصوص دستورالعملی نیز تهیه شده است.

به منظور شفاف سازی، تکریم و رعایت هرچه بیشتر حقوق مودیان در ذیل به اهم موارد که می بایست کلیه دستگاههای اجرایی و همچنین اشخاص حقیقی و اشخاص حقوقی درخصوص انجام تکالیف و وظایف در اجرای صحیح قانون برای ارسال فهرست معاملات رعایت نمایند اشاره می شود.

 

۱) کلیه دستگاه های اجرائی مکلفند فهرست معاملات و صورت پرداخت قراردادهای خود را تا یک ماه پس از پایان هر فصل و همچنین حسب مورد تا یک ماه از تاریخ انجام معامله به صورت الکترونیکی از طریق پورتال سازمان ارسال و یا در قالب فایل تولید شده به اداره امور مالیاتی ذیربط تحویل نمایند.

 

۲) درخصوص خریدهای تا میزان (۱۰%) مبلغ حد نصاب معاملات کوچک موضوع تبصره یک ماده (۳) قانون برگزاری مناقصات رعایت مقررات فوق ضرورتی ندارد و فقط باید معاملات مذکور را طی یک سطر در فهرست سه ماهه خرید بصورت تجمیعی درج نمود. شایان گفتن است همین موارد درخصوص فروش تا میزان (۱۰%) مبلغ حد نصاب، عیناً به روش خرید قابل اجراست.

ضمناً حد نصاب معاملات کوچک در سال ۱۳۹۲ مبلغ ۰۰۰/۸۰۰/۸ ریال می باشد که تا تعیین حد نصاب جدید، حد نصاب تعیین شده قبلی ملاک عمل می باشد. براساس ماده (۱۶۹) مکرر قانون مالیاتها به سازمان امور مالیاتی اجازه داده شده است که برای

سازمان امور مالیاتی کشور طی اطلاعیه ای خطاب به مودیان نظام مالیات بر ارزش افزوده ، موضوع افزایش نرخ این مالیات را در سال ۹۳ به هشت درصد ( ۸ % ) اعلام کرد.

 

به گزارش رسانه مالیاتی ایران در متن این اطلاعیه ذکر شده است: به موجب مفاد تبصره ( ۲) ماده ( ۱۱۷ ) قانون برنامه پنجم توسعه اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مقرر گردیده ” دولت مکلف است نرخ مالیات برارزش افزوده را از سال اول برنامه سالیانه یک واحد در صد ( ۱% ) اضافه نماید به گونه ای که در پایان برنامه به هشت ( ۸ % ) برسد .

سهم شهرداریها از نرخ مزبور سه در صد ( ۳ % ) و سهم دولت پنج در صد ( ۵ % ) تعیین می شود “. این اطلاعیه می افزاید : ضمنا حکم بند ( ط ) تبصره ( ۹ ) قانون بودجه سال ۱۳۹۳ کل کشور مقرر نموده ” از ابتدای سال ۱۳۹۳ علاوه بر افزایش قانونی نرخ مالیات بر ارزش افزوده ، یک واحد در صد به عنوان مالیات سلامت به نرخ مالیات بر ارزش افزوده سهم دولت اضافه شود ” لذا با عنایت به احکام فوق الذکر ، نرخ مالیات و عوارض ارزش افزوده از ابتدای سال ۱۳۹۳ هشت درصد ( ۸ % ) خواهد بود.

در ادامه این گزارش تاکید شده است : به منظور اطلاع مودیان از احکام مقرر قانونی و در راستای اجرای دقیق قانون و مقررات ، یادآور می شود کلیه مودیان مشمول نظام مالیات بر ارزش افزوده ، از ابتدای سال ۱۳۹۳ مکلف هستند در کلیه مبادلات فی ما بین ( عرضه کالاها و خدمات ) مالیات و عوارض ارزش افزوده را به نرخ ( ۸ % ) هشت در صد { ( ۵،۳ % ) مالیات و ( ۲،۷ % ) عوارض } در صورتحسابهای صادره درج و از خریداران وصول نموده و برابر مقررات به حسابهای تعیین شده سازمان امور مالیاتی کشور واریز نمایند.

معاون سازمان امور مالیاتی کشور جزئیات معافیت حقوق و پاداش کارگران و کارمندان در سال اینده را تشریح کرد.

حسین وکیلی با اشاره به معافیت‌های مالیاتی حقوق کارمندان و کارگران اظهار داشت: بر اساس بودجه 93 مصوب مجلس که به شورای نگهبان ارائه شده، میزان معافیت مالیات حقوق در سال آینده مبلغ 12میلیون تومان در سال یا برای هر ماه معادل یک میلیون تومان است.

معاون مالیات‌های مستقیم سازمان مالیاتی کشور در مورد معافیت حقوق کارگران و کارمندان تصریح کرد: در این راستا تفاوتی در مورد معافیت حقوق کارگران و کارمندان وجود ندارد و همچنین تا مبلغ 12 میلیون تومان درآمد حقوق در سال از پرداخت مالیات معاف و تا 7 برابر معافیت مذکور به نرخ 10 درصد مالیات پرداخت می‌شود.

وی ادامه داد: همچنین در این راستا نسبت به مازاد این موضوع به نرخ 20 درصد مشمول مالیات خواهد بود که اعم از کارکنان بخش دولتی و خصوصی است.

وکیلی با بیان اینکه میزان معافیت پاداش و عیدی آخر سال جاری برای کارکنان دولت و بخش خصوصی یک دوازدهم معافیت سالانه معادل 833 هزار و 33 تومان است.

به گفته معاون سازمان امور مالیاتی میزان معافیت پرداخت‌های غیر نقدی در سال جاری برای کارکنان دولتی و غیردولتی دو دوازدهم معافیت سالانه معادل 1 میلیون و 666 هزار و 666 تومان خواهد بود.

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    امکانات
    آمار سایت
  • کل مطالب : 34
  • کل نظرات : 1
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 1
  • آی پی امروز : 12
  • آی پی دیروز : 0
  • بازدید امروز : 12
  • باردید دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 12
  • بازدید ماه : 51
  • بازدید سال : 124
  • بازدید کلی : 2,599