loading...
تدبیر تراز ماهان

موسسه خدمات مالي و مشاوره مديريت تدبیر تراز ماهان در راستاي كمك به شركتها در جهت تحقق اهداف زیر در سال 1389 با کادری مجرب و آزموده تشكيل و رسالت خود را تا امروز به نحو مطلوب ادا نموده است .

امروزه دسترسي به اطلاعات مالي شفاف ، قابل مقايسه و قابل ‌اتكاء بمنظور پاسخگويي به واحدها و سازمانهاي درون سازماني و برون سازماني و تصميم گيريهاي اقتصادي آگاهانه از ضروريت هاي توسعه و رشد اقتصادي در بخش خصوصي و دولتي به شمارمي‌رود از طرف ديگر صاحبان سرمايه ، اعتبار دهندگان ، دولت و ديگر استفاده كنندگان براي تصميم گيري در زمينه سرمايه گذاري ، نگهداري سهام ، اعطاي وام ، ارزيابي عملكرد مديران و ديگر تصميمات اقتصادي مهم به اطلاعات مالي معتبر ، مربوط و قابل فهم نياز دارند . مضافا" با توجه به پيشرفت هاي صورت گرفته در تمامي زمينه هاي فعاليت هاي شركتها , امروز نياز به مشاوران متخصص در تمامي شركتها و سازمانها احساس ميشود .

 

دلیجان - خیابان شهید بهشتی - طبقه فوقانی مبلمان میلاد نور

تلفن :  8827 4422 _ 086

همراه : 8570 366 0918

 

 

 

معاون مالیات بر ارزش افزوده سازمان امور مالیاتی استان گلستان، با اشاره به مزایا و نتایج اصلی استقرار نظام مالیات بر ارزش افزوده گفت: قابلیت رد یابی معاملات در زنجیره های واردات از مزایای مالیات بر ارزش افزوده است به گزارش رسانه مالیاتی ایران ، محمد بی نیازی صبح دوشنبه در کارگاه آموزشی کارشناسان واحدهای تولیدی و صنعتی در شهرکهای صنعتی استان افزود:ویژگی خودکنترلی، شفاف سازی مبادلات اقتصادی ،‌ قابلیت رد یابی معاملات در زنجیره های واردات ، تولید، توزیع و صادرات و تشویق صادرات از دیگرمزایاست.

وی اظهار داشت: مالیات بر ارزش افزوده، مالیاتی است که تمامی عرضه کنندگان کالاها و خدمات باید علاوه بر بهای کالا یا خدمت عرضه شده، به صورت درصدی از بهای فروش کالاها یا خدمات، در زمان فروش از خریداران اخذ و به صورت دوره ای (فصلی) به سازمان امور مالیاتی کشور واریز کنند. بی نیازی اظهار داشت: هرگونه مالیات بر ارزش افزوده پرداخت شده در زمان خرید توسط مودیان اعم از واردکنندگان، تولیدکنندگان، توزیع کنندگان وصادرکنندگان، طلب ایشان از دولت محسوب به صورت فصلی با سازمان امور مالیاتی کشور تسویه می شود.


مدرس کارگاه آموزشی مالیات بر ارزش افزوده عنوان کرد: تسویه مطالبات مودیان بابت مالیاتهای پرداختی در زمان خرید، یا از طریق کسر از مطالبات دریافتی از خریداران و یا از طریق استرداد توسط سازمان امور مالیاتی کشور به آنها صورت می گیرد. بی نیازی یادآور شد: افزایش مستقیم و غیر مستقیم میزان درآمدهای مالیاتی و نسبت آن از کل درآمدهای جاری دولت و جلوگیری از اخذ مالیات مضاعف بر مصرف محصول (یا خدمت) نهایی موارد دیگری از این مزایا است. معاون مالیات بر ارزش افزوده سازمان امور مالیاتی استان گلستان گفت: فعالان اقتصادی در این نظام مالیاتی

1-بر اساس استانداردهاي حسابداري با وقوع يک رويداد مهم بعد از تاريخ ترازنامه ، تعديلاتي بايد صورت گيرد که اين مهم در مقررات مالياتي در نظر گرفته نشده است.

2-در استانداردهاي حسابداري معاملات به دو گروه سريع المعامله و بلند مدت طبقه بندي مي شوند. سود وزيان تحقق نيافته حاصل از ارزيابي سرمايه گذاريهاي معاملاتي در پايان سال به حساب سود و زيان دوره منظور مي گردد ، اما زيان تحقق نيافته حاصل از سرمايه گذاريهاي بلند مدت هر ساله به حساب سود و زيان دوره منظور شده ولي سود تحقق نيافته به حساب صاحبان سهام منتقل مي شود و به حساب سود وزيان سال مورد رسيدگي منظور نمي شود، اين در حالي است مقررات مالياتي زيان تحقق نيافته حاصل از ارزيابي سرمايه گذاريها در پايان سال را هزينه قابل قبول نمي داند و قبول زيان به عنوان هزينه قابل قبول و مشمول ماليات نبود سود به علت انتقال آن به حساب حقوق صاحبان سهام دور از منطق مالياتي است.

 


3-استانداردهاي حسابداري شرايطي را براي شناسايي درآمد در نظر دارند ، که بحث در مورد آن به کرات صورت گرفته ، ولي بر طبق منطق مالياتي فروش يا درآمد به محض انجام معامله بايد در دفاتر ثبت و در صورت عدم وصول وجه درآمد يا کالاي فروش رفته برابر بند 23 ماده 148 جز هزينه هاي قابل قبول است.

ﻣﻨﺸﻮر ﺣﻘﻮق ﻣﻮدﻳﺎن ﻣﺎﻟﻴﺎﺗﻲ عبارتند از :

 

اﺻﻞ اول) اﺣﺘﺮام و رﻓﺘﺎر ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺑﺎ ﻣﻮدی

 

ﺧﻂ ﻣﺸﻲ ﺳﺎزﻣﺎن اﻣﻮر ﻣﺎﻟﻴﺎﺗﻲ ﻛﺸﻮر ﺑﺮ ﺗﻜﺮﻳﻢ ارﺑﺎب رﺟﻮع (ﻣﻮدﻳﺎن) و رﻋﺎﻳﺖ ﺣﻘﻮق اﺧﻼﻗﻲ و اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ ﻣﺮدم اﺳﺘﻮار اﺳﺖ. ﺑﻨﺎﺑﺮاﻳﻦ ﺣﺴﻦ ﺳﻠﻮک ﻛﺎرﮔﺰاران ﻣﺎﻟﻴﺎﺗﻲ و رﻋﺎﻳﺖ ﺟﺎﻧﺐ ﻋﺪاﻟﺖ و اﻧﺼﺎف درﭼﺎرﭼﻮب ﻗﻮاﻧﻴﻦ و ﻣﻘﺮرات از ﻣﻮاردی اﺳﺖ ﻛﻪ ﺳﺎزﻣﺎن ﺗﺎﻛﻴﺪ ﻓﺮاوان ﺑﺮ آن دارد و ﻛﻠﻴﻪ ﻣﺎﻣﻮران ﻣﺎﻟﻴﺎﺗﻲ ﻣﻮﻇﻒ اﻧﺪ در ﺑﺮﺧﻮرد ﺑﺎ ﻣﻮدﻳﺎن اﻳﻦ اﺻﻞ ﻣﻬﻢ را رﻋﺎﻳﺖ ﻛﻨﻨﺪ.

 

اﺻﻞ دوم) ﭘﺮداﺧﺖ ﻣﺎﻟﻴﺎت ﻃﺒﻖ ﻣﻮازﻳﻦ ﻗﺎﻧﻮﻧﻲ

 

اﻳﻦ ﺣﻖ ﺑﻤﻮﺟﺐ اﺻﻞ ۵۱ ﻗﺎﻧﻮن اﺳﺎﺳﻲ ﺟﻤﻬﻮری اﺳﻼﻣﻲ اﻳﺮان ﺑﺮای ﻣﻮدﻳﺎن در ﻧﻈﺮ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺷﺪه اﺳﺖ ﻛﻪ ﻣﻀﻤﻮن آن ﭼﻨﻴﻦ اﺳﺖ. ” ﻫﻴﭻ ﻣﺎﻟﻴﺎﺗﻲ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﻧﻤﻲ ﺷﻮد ﻣﮕﺮ ﺑﻤﻮﺟﺐ ﻗﺎﻧﻮن ”

 

اﺻﻞ ﺳﻮم) ﺗﻘﺎﺿﺎیﻣﺸﺎوره

 

ﻣﻮدی ﻣﺎﻟﻴﺎﺗﻲ ﺣﻖ دارد ﺑﻪ راﻳﮕﺎن از ﺧﺪﻣﺎت ﻣﺸﺎوراﻧﻲ ﻛﻪ ﺳﺎزﻣﺎن اﻣﻮر ﻣﺎﻟﻴﺎﺗﻲ ﻛﺸﻮر ﺟﻬﺖ راﻫﻨﻤﺎﻳﻲ و ﭘﺎﺳﺦ ﺑﻪ ﺳﻮاﻻت آﻧﻬﺎ در ادارات اﻣﻮر ﻣﺎﻟﻴﺎﺗﻲ ﺑﻪ ﻛﺎر ﮔﻤﺎرده اﺳﺖ اﺳﺘﻔﺎده ﻛﻨﺪ.

۷ سوال مهم به همراه پاسخ های قانونی در مورد مالیات بر ارزش افزوده . شما به عنوان مدیر یک کسب و کار و یا مدیر یک شرکت با اطلاع از این سوالات و مشکلات ، خیلی راحت تر می توانید در جریان جزئیات بیشتر قوانین مالیات بر ارزش افزوده قرار بگیرید .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

سوال ۱ : اگر سازمان امور مالیاتی کشور استرداد ناشی از صادرات و یا ناشی از خرید یکجای ماشین الات، تجهیزات و یا مواد اولیه را به موقع انجام ندهد، چه روی خواهد داد؟

 بر اساس قانون مالیات بر ارزش افزوده چنانچه سازمان امور مالیاتی کشور استرداد مالیات بر ارزش افزوده را در مهلت مقرر قانونی (سه ماه) به انجام نرساند، مبالغ مالیات بر ارزش افزوده مشمول استرداد مشمول جریمه ای معادل ۲ درصد در ماه خواهد گردید که بایستی توسط این سازمان به همراه مالیاتهای مشمول استرداد به مودیان پرداخت گردد.

در قانون مالیات بر ارزش افزوده نرخ جریمه تاخیر برای مودیان و سازمان امور مالیاتی کشور به صورت یکسان در نظر گرفته شده است.

 

سوال ۲ : آیا ماشین آلات خطوط تولید کارخانجات و به طور کلی تجهیزات مورد استفاده در امر کسب و کار مشمول مالیات بر ارزش افزوده می‌گردد؟

 

خیر ، اساسا” مالیات پرداختی توسط مؤدیان ثبت نام شده بابت انواع نهاده ها از جمله ماشین آلات خطوط تولید کارخانجات و سایر تجهیزات که برای فعالیت اقتصادی مورد استفاده قرار گرفته اند، از مالیاتهای وصول شده توسط آنها در اولین دوره مالیاتی با تسلیم اظهارنامه و درخواست مودیان قابل استرداد است.

 

در سالهای اخیر سازمان امور مالیاتی کشور برای رضایت مندی مودیان خویش از هیچ کوششی دریغ ننموده و در این راه همواره تلاش داشته با بکارگیری روشها و وسایل گوناگون و نیز با گماردن نیروهای کارآزموده و متخصص به تعیین دقیق درآمد مشمول مالیات فعالان اقتصادی مبادرت ورزد. همچنین در راستای این راهکارها در قانون مالیاتها نیز برخی از مواد به این موارد اشاراتی دارند که نمونه شاخص آن ماده ۱۶۹ مکرر می باشد.

 

می دانیم ماموران رسیدگی کننده برای تعیین دقیق درآمد مشمول مالیات فعالان اقتصادی می توانند علاوه بر دفاتر قانونی و مشاغل به صورتحسابهای مندرج به شماره اقتصادی نیز استناد نمایند. از اینرو در ماده (۱۶۹) مکرر قانون مالیاتها الزامات و تکالیفی را در نظر گرفته و در این خصوص دستورالعملی نیز تهیه شده است.

به منظور شفاف سازی، تکریم و رعایت هرچه بیشتر حقوق مودیان در ذیل به اهم موارد که می بایست کلیه دستگاههای اجرایی و همچنین اشخاص حقیقی و اشخاص حقوقی درخصوص انجام تکالیف و وظایف در اجرای صحیح قانون برای ارسال فهرست معاملات رعایت نمایند اشاره می شود.

 

۱) کلیه دستگاه های اجرائی مکلفند فهرست معاملات و صورت پرداخت قراردادهای خود را تا یک ماه پس از پایان هر فصل و همچنین حسب مورد تا یک ماه از تاریخ انجام معامله به صورت الکترونیکی از طریق پورتال سازمان ارسال و یا در قالب فایل تولید شده به اداره امور مالیاتی ذیربط تحویل نمایند.

 

۲) درخصوص خریدهای تا میزان (۱۰%) مبلغ حد نصاب معاملات کوچک موضوع تبصره یک ماده (۳) قانون برگزاری مناقصات رعایت مقررات فوق ضرورتی ندارد و فقط باید معاملات مذکور را طی یک سطر در فهرست سه ماهه خرید بصورت تجمیعی درج نمود. شایان گفتن است همین موارد درخصوص فروش تا میزان (۱۰%) مبلغ حد نصاب، عیناً به روش خرید قابل اجراست.

ضمناً حد نصاب معاملات کوچک در سال ۱۳۹۲ مبلغ ۰۰۰/۸۰۰/۸ ریال می باشد که تا تعیین حد نصاب جدید، حد نصاب تعیین شده قبلی ملاک عمل می باشد. براساس ماده (۱۶۹) مکرر قانون مالیاتها به سازمان امور مالیاتی اجازه داده شده است که برای

سازمان امور مالیاتی کشور طی اطلاعیه ای خطاب به مودیان نظام مالیات بر ارزش افزوده ، موضوع افزایش نرخ این مالیات را در سال ۹۳ به هشت درصد ( ۸ % ) اعلام کرد.

 

به گزارش رسانه مالیاتی ایران در متن این اطلاعیه ذکر شده است: به موجب مفاد تبصره ( ۲) ماده ( ۱۱۷ ) قانون برنامه پنجم توسعه اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مقرر گردیده ” دولت مکلف است نرخ مالیات برارزش افزوده را از سال اول برنامه سالیانه یک واحد در صد ( ۱% ) اضافه نماید به گونه ای که در پایان برنامه به هشت ( ۸ % ) برسد .

سهم شهرداریها از نرخ مزبور سه در صد ( ۳ % ) و سهم دولت پنج در صد ( ۵ % ) تعیین می شود “. این اطلاعیه می افزاید : ضمنا حکم بند ( ط ) تبصره ( ۹ ) قانون بودجه سال ۱۳۹۳ کل کشور مقرر نموده ” از ابتدای سال ۱۳۹۳ علاوه بر افزایش قانونی نرخ مالیات بر ارزش افزوده ، یک واحد در صد به عنوان مالیات سلامت به نرخ مالیات بر ارزش افزوده سهم دولت اضافه شود ” لذا با عنایت به احکام فوق الذکر ، نرخ مالیات و عوارض ارزش افزوده از ابتدای سال ۱۳۹۳ هشت درصد ( ۸ % ) خواهد بود.

در ادامه این گزارش تاکید شده است : به منظور اطلاع مودیان از احکام مقرر قانونی و در راستای اجرای دقیق قانون و مقررات ، یادآور می شود کلیه مودیان مشمول نظام مالیات بر ارزش افزوده ، از ابتدای سال ۱۳۹۳ مکلف هستند در کلیه مبادلات فی ما بین ( عرضه کالاها و خدمات ) مالیات و عوارض ارزش افزوده را به نرخ ( ۸ % ) هشت در صد { ( ۵،۳ % ) مالیات و ( ۲،۷ % ) عوارض } در صورتحسابهای صادره درج و از خریداران وصول نموده و برابر مقررات به حسابهای تعیین شده سازمان امور مالیاتی کشور واریز نمایند.

معاون سازمان امور مالیاتی کشور جزئیات معافیت حقوق و پاداش کارگران و کارمندان در سال اینده را تشریح کرد.

حسین وکیلی با اشاره به معافیت‌های مالیاتی حقوق کارمندان و کارگران اظهار داشت: بر اساس بودجه 93 مصوب مجلس که به شورای نگهبان ارائه شده، میزان معافیت مالیات حقوق در سال آینده مبلغ 12میلیون تومان در سال یا برای هر ماه معادل یک میلیون تومان است.

معاون مالیات‌های مستقیم سازمان مالیاتی کشور در مورد معافیت حقوق کارگران و کارمندان تصریح کرد: در این راستا تفاوتی در مورد معافیت حقوق کارگران و کارمندان وجود ندارد و همچنین تا مبلغ 12 میلیون تومان درآمد حقوق در سال از پرداخت مالیات معاف و تا 7 برابر معافیت مذکور به نرخ 10 درصد مالیات پرداخت می‌شود.

وی ادامه داد: همچنین در این راستا نسبت به مازاد این موضوع به نرخ 20 درصد مشمول مالیات خواهد بود که اعم از کارکنان بخش دولتی و خصوصی است.

وکیلی با بیان اینکه میزان معافیت پاداش و عیدی آخر سال جاری برای کارکنان دولت و بخش خصوصی یک دوازدهم معافیت سالانه معادل 833 هزار و 33 تومان است.

به گفته معاون سازمان امور مالیاتی میزان معافیت پرداخت‌های غیر نقدی در سال جاری برای کارکنان دولتی و غیردولتی دو دوازدهم معافیت سالانه معادل 1 میلیون و 666 هزار و 666 تومان خواهد بود.

 بخشنامه دستمزد سال ۱۳۹۳ از سوی دکتر علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به واحدهای سراسر کشور ابلاغ شد.

 

شورای عالی کار با حضور نمایندگان سه گروه (دولت، کارفرمایان و کارگران) در جلسه مورخ ۲۳/۱۲/۱۳۹۲ پس از بحث و بررسی راجع به تعیین حداقل مزد سال ۱۳۹۳، در اجرای ماده ۴۱ قانون کار و با در نظر گرفتن مصالح کارگران در انطباق هر چه بیشتر میزان درآمد آنان با سطح معیشت و همسو با سیاست های دولت در راستای تثبیت، حفظ و توسعه اشتغال موجود و همچنین با توجه به مقتضیات بنگاه های تولیدی و کارفرمایان و شرایط اقتصادی جامعه، موارد زیر را به اجماع و اتفاق آرا مورد تصویب قرار داد.

موسسه خدمات مالي و مشاوره مديريت تدبیر تراز ماهان داراي سابقه درخشان در ارائه خدمات  مشاوره مالیاتی به طور تخصصي مي باشد  . بخشي از خدمات قابل ارائه توسط موسسه به شرح ذيل مي باشد :

  ارائه مشاوره تخصصي و راهكارهاي كاربردي مالياتي

  ارائه مشاوره تخصصي در خصوص معافيتهاي مالياتي

  ارائه مشاوره تخصصي در خصوص مالياتي شركتهاي خارجي و شعب خارجي در ايران

  قبول پرونده هاي بدهي مالياتي و تعيين تكليف آن

  تنظيم لوايح و دفاعیه های مالياتي و حضور در هيئت هاي حل اختلاف و ساير مراجع رسيدگي

  تنظيم اظهارنامه مالياتي و دفاتر قانوني با توجه به آخرين قوانين مالياتي و بخشنامه هاي سازمان امور مالياتي

       ارائه مشاوره تخصصي درخصوص ماليات بر ارزش افزوده

موسسه مشاوره مديريت تدبیر تراز ماهان با دارا بودن تجارب ارزنده در رابطه با ارائه مشاوره به مديريت شركتها در زمينه هاي مختلف مالي و منابع انساني آماده ارائه خدمات به كليه شركتها مي باشد .برخي از خدمات مشاوره مديريت قابل ارائه اين موسسه به شرح ذيل مي باشد:

مشاوره مالي

مشاوره منابع انساني

مشاوره در رابطه با سيستم هاي نرم افزاري

مشاوره در رابطه با ساختار امور مالي

ارائه مشاوره مالياتي به مديريت

مشاوره در خصوص مسائل بيمه شركت ها ( حسابرسي بيمه اي تامين اجتماعي)

مشاوره در زمينه افزايش سرمايه

مشاوره در زمينه اخذ تسهيلات از بانكها

 

موسسه خدمات مالي تدبیر تراز ماهان خدمات جامعي را در زمينه  استقرار سيستم هاي جامع مالي مناسب به همراه  طراحي و استقرار سيستم ها و نظام هاي مالي صحيح ، اصولي و منطبق با اصول متداول حسابداري ( طبق رهنمودهاي سازمان حسابرسي ) پيش بيني و اجرا نموده و چگونگي استقرار كنترلهاي داخلي اساسي ، كنترلهاي انضباطي حاكم بر سيستم هاي فوق براي محافظت و نگهداري دارايي ها و اسناد و مدارك ، تقسيم وظايف ,  سرپرستي مفيد و موثر، ثبت صحيح و بموقع فعاليت هاي شركت مستند به مدارك مربوط در دفاتر و سيستم هاي نرم افزاري مناسب و استخراج گزارشات لازم و مورد نياز مديريت و برون سازماني ( سالانه ، ميان دوره اي ، گزارشات خاص و بر حسب مورد ) را اجرا خواهد نمود .  

سيستم هاي  جامع مالي بصورت دستي و مكانيزه و بطور كلي مرتبط با يكديگر تهيه و به مرحله اجرا گذاشته خواهد شد  ، لذا كليه سيستم ها به نحوي طراحي خواهد شد كه قابليت مكانيزه شدن را دارا بوده و ارتباط آن با ساير سيستم ها به صورت اصولي حفظ گردد .

عمليات طراحي سيستم ها بصورت دستي و مكانيزه و به تفكيك صورت خواهد پذيرفت و محدوده كلي عمليات به تفكيك طراحي دستي و مكانيزه بشرح ذيل   مي باشد :

 

1-    طراحي سيستم ها بصوررت دستي

 

· انجام عمليات شناخت به منظور ايجاد امكان طراحي بخشهاي مختلف نظام و تعيين مراكز مختلف ( كه اين امر طي اين گزارش انجام شده است ).

· طراحي فهرست حسابها وكد گذاري آنها( كل ، معين ، تفضيلي و مركز هزينه ) , روش ثبت حسابداري و تعريف حسابها

· طراحي بودجه عملياتي ، نقدي و سرمايه اي

· طراحي روشهاي گردش عمليات شامل عمليات مالي ، تداركات ( انواع خريد ، انعقاد قرارداد با مشتريان  و .....) ، درآمدهاي مختلف, دارائي هاي ثابت ( روش هاي مربوط به خريد و يا ايجاد , نحوه نظارت بر دارائي هاي ثابت , نحوه خارج كردن آنها , تحويل و تحول و ..... ) ، دريافت و پرداخت نقدي و بانكي , انبارها و گردش كالا , حقوق و دستمزد و ايجاد دارايي 

· طراحي گزارشات مديريت

· طراحي نمودار سازماني امور مالي

· تهيه فرمهاي مورد لزوم و گردش آنها

· آموزش كاركنان جهت اجراي نظامهاي مالي

· نظارت بر حسن اجراي نظامهاي مالي

 

2-تهيه ، نصب و اجراي سيستم هاي مكانيزه

 

طراحي سيستم هاي مكانيزه بصورت يكپارچه ( قابل لينك ) و در محيط Windows و با استفاده از بانكهاي اطلاعاتي ( SQL Server) و تحت Web سيستم هاي مختلفي كه در شرکتها بر حسب مورد مي بايستي طراحي ، نصب و اجرا شود ,  بشرح ذيل می باشد  : 

- سيستم حسابداري مالي

- سيستم درآمد / فروش

- سيستم انبار و سيستم حسابداري  انبار

- سيستم تداركات

- سيستم حقوق و دستمزد

- سيستم اموال

- سيستم قراردادها

- سيستم قيمت تمام شده

-  سيستم خزانه داري ( دريافت و پرداخت )

- سيستم گزارشات مديريت

- سيستم اتوماسيون اداری

توضيح اينكه كليه سيستم هاي مكانيزه فوق بر اساس و تطبيق سيستم هاي دستي و به همراه دستورالعمل و نحوه استفاده هر يك از سيستم ها طراحي خواهد شد و پس از آموزش به كاركنان براي هر ماه نيز پشتيباني مي گردد  .

 

3- آئين نامه ها

موسسه خدمات مالي ارقام نگر خبره آئين نامه هاي مورد نياز شركتها را  با توجه به اهداف اصلي و موضوع فعاليت آنها تهيه ، تدوين و ارائه مي نمايد تا پس از تصويب ارکان تصميم گطرنده در شرکتها ،  بمورد اجرا گذاشته شود . اهم آئين نامه هاي مورد لزوم در شركتها به طور كلي  بشرح ذيل مي باشد :

 

1-3-     آئين نامه هاي مالي :

-      آئين نامه هزينه هاي جاري و سرمايه اي

-      آئين نامه تنخواه گردان ها

-      آئين نامه دريافت و پرداخت ها

-      آئين نامه محاسبه مطالبات مشکوک الوصول

2-3-     آئين نامه هاي اداري :

-      آئين نامه هاي استخدامي و گروه بندي كاركنان

-      آئين نامه هاي ماموريت كاركنان

-      آئين نامه رفاهي

-      آئين نامه پرداخت وام به كاركنان

موسسه خدمات مالي تدبیر تراز ماهان با دارا بودن كادر مجرب مالي خدمات اصلاح حساب و سيستم هاي كنترل داخلي را به شرح ذيل ارائه مي نمايد :

-      اصلاح حساب هاي سنواتي شركتها

-      اصلاح حساب هاي داراي مغايرت

-      اصلاح حسابهاي في مابين گروه

-      اصلاح سيستم هاي كنترل داخلي

-      اصلاح آيين نامه هاي و دستورالعمل هاي مورد نياز شركت ها

-      يكسان سازي روشهاي حسابداري و كدينگ مالي و سيستم هاي مكانيزه.

موسسه خدمات مالي تدبیر تراز ماهان با دارا بودن كادر مجرب اقدام به ارائه خدمات به شركتها و سازمانها  در زمينه استقرار نظام بودجه مي نمايد . بمنظور تبيين و توضيح مفهوم بودجه و به عبارتي مشخص نمودن تعاريف ،  اهداف و مزايای بکار گيری آن در شركتها مطالب ذيل ارائه مي گردد :

يكي از ايرادات اساسي موجود در سيستمهاي كنترلي و عمليات شركت ها , فقدان يك نظام جامع بودجه اي مي باشد . با توجه به اهميت تهيه بودجه مناسب در شركتها و با توجه به اشكالات موجود در غياب چنين سيستم كنترلي , اهداف , مزاياي استفاده از سيستم كنترل بودجه و مراحل بودجه بشرح ذيل ارائه مي گردد :

1-    اهداف

برنامه ريزي فعاليتهاي آينده امري بسيار حياتي بوده و بدون چنين برنامه ريزي هائي ادامه فعاليت مستمر يك سازمان ميسر نخواهد بود . نظام بودجه بعنوان ابزاري در دست مديريت كمكهاي موثري در برنامه ريزي, هماهنگي و كنترل فعاليتهاي شركت مي نمايد . بودجه بطور كلي عبارتست از بيان مقداري ريالي سياستهاي شركت كه در طول مدتي معين از زمان آينده      ( عموما " يكسال ) براي حصول به هدفهاي تعيين شده بايد تعقيب شود .اين سياستها در قالب برنامه ريزي عمليات شركت , مخارج سرمايه اي و گردش وجوه مطرح   مي شوند . تهيه بودجه قسمتي از سيستم كنترل بودجه اي را تشكيل مي دهد كه خود عبارتست از تهيه بودجه مربوط به مسئوليتهاي مديران جهت نيل به هدفهاي تعيين شده ومقايسه مستمر نتايج واقعي با برنامه هاي بودجه شده جهت حصول اطمينان از رسيدن به هدفها و يا ايجاد مبنا براي تجديد ارزيابي آنها است . لذا به اختصار مي توان هدفهاي عمده تهيه بودجه و ايجاد كنترل بودجه اي را بشرح ذيل مشخص نمود :

الف) تهيه و تنظيم جزئيات برنامه عمليات شركت در قالب اعداد ارقام براي يك دوره معين در آينده .

ب‌) هماهنگ كردن فعاليت كليه قسمتها براي تحقق بخشيدن به هدفهاي شركت بنحوي كه حداكثر بازدهي با حداقل منابع امكان پذير باشد .

  ايجاد استاندارد , يا ملاك و مأخذي جهت تعيين مسئوليتها در رابطه با كليه مغايرتها از برنامه هاي از پيش تعيين شده و تهيه اطلاعات جهت اقدامات لازم براي اصلاح مغايرتهاي مذكور .

     

2-      مزاياي استفاده از سيستم كنترل بودجه اي

اجراي موفقيت آميز كنترل بودجه اي در شركت داراي مزاياي زير مي باشد :

-  فراهم نمودن امكان بررسي و مطالعه هدفهاي شركت و طرح ريزي برنامه هاي آينده در قالب اطلاعات مالي .

-  فراهم نمودن امكان ارزيابي نتايج مالي طرحهاي آينده و ايجاد فرصت لازم براي اصلاحات مورد لزوم در برنامه هاي آينده .

-  ايجاد هماهنگي و همكاري ما بين قسمتهاي مختلف شركت .

- كمك در تعيين مسئوليتهاي سازماني براي نيل به هدفهاي آينده .

-  تعيين منابع مالي مورد احتياج جهت اجراي برنامه هاي آتي و مشخص نمودن موثرترين و اقتصادي ترين روش جهت استفاده از سرمايه , نيروي انساني و ماشين آلات .

-  تعيين معيارها و استانداردهائي براي سنجش كارآئي , اثر بخشي و صرفه اقتصادي در رسيدن به هدفهاي تعيين شده .

-  كمك در كنترل هزينه و جلوگيري از اتلاف منابع مالي و نيروي انساني .

 

3-     اصول و ضوابط كلي تهيه بودجه

جهت برقراري نظام بودجه و كنترل بودجه اي , وجود شرايط زير ضروري مي باشد :

-  داشتن سياستها و برنامه هاي مشخص و روشن .

-  ساختار سازماني منطقي و مناسب جهت تعيين مسئوليتها در رابطه با بودجه و برنامه .

-  وجود طبقه بنديهاي مناسب در رابطه با انجام عمليات مالي بنحوي كه عمليات مزبور براحتي جهت هر يك از واحدها و بر حسب نوع هزينه قابل تفكيك و تميز باشد .

-  وجود نظام حسابداري مناسب كه قادر باشد اطلاعات لازم را جهت مقايسه ارقام بودجه با ارقام واقعي تعيين نمايد .

-  هنگام پيش بيني عمليات آينده و تهيه بودجه همواره به عواملي برخورد مي شود كه ساير امكانات شركت را تحت الشعاع قرار داده و آنها را محدود مي كند . به اينگونه عوامل , عوامل محدود كننده گفته مي شود .بعنوان مثال در شرايطي كه تقاضا براي محصولات يا خدمات شركت محدود بوده و ظرفيت شركت به ناچار مورد استفاده كامل قرار نمي گيرد , ارائه خدمات شركت بعنوان عامل محدود كننده شناخته شده و موقع تهيه بودجه , ساير عمليات بر اساس بودجه فروش و يا درآمدهاي عملياتي تنظيم مي گردد . 

-  صورتهاي بودجه بايد بنحوي طراحي گردند كه قابليت تبديل آنها بمنظور استفاده در طرح نظامهاي حسابداري صنعتي ( مخصوصا" براي تعيين بهاي تمام شده پروژه هاي در جريان ساخت شركت و همچنين بهاي تمام شده خدمات قابل ارائه ) بسهولت امكان پذير باشد .

-  با توجه به اينكه يكي از هدفهاي كنترل بودجه اي مقايسه مستمر نتايج فعاليتهاي واقعي با برنامه هاي از پيش تعيين شده از طريق گزارشات مديريت مي باشد, صورتهاي بودجه بايد بنحوي طرح گردد كه جوابگوي احتياجات تعيين شده در گزارشات مديريت باشد.

4- نظام بودجه

در يك نظام كنترل بودجه , تهيه بودجه هاي زير ضروري مي باشد :

-          بودجه عملياتي

-           بودجه سرمايه اي

-          بودجه نقدي

-           بودجه عملياتي

 

-         بودجه عملياتي

بودجه عملياتي كه محور نظام بودجه است , نشان دهنده عملكرد حاصل از فعاليتهاي اصلي شركت از طريق پيش بيني درآمد و هزينه با توجه به حجم پروژه هاي توليدي و فروش آنها مي باشد . بودجه عملياتي ساليانه بوده و بعد از گذشت 9 ماه از سال جاري با توجه به عوامل زير براي سال مالي آتي تنظيم مي گردد:

-         بودجه سال جاري

-         جمع ارقام واقعي و پيش بيني سال جاري

-         پيش بيني برنامه هاي سال آتي (سال مورد بودجه )

-         تغييرات در نرخها كه در اثر تورم و غيره به وجود مي آيد .

-         كليه صورتهاي بودجه عملياتي علاوه بر اطلاعات خاص هر صورت بودجه بايد نشان دهنده اقلام زير نيز باشد :

· بودجه سال جاري

· واقعي سال جاري ( 9 ماهه اول )

· پيش بيني سال جاري ( سه ماهه آخر )

· جمع واقعي و پيش بيني سال جاري

· نوسان بودجه نسبت به جمع واقعي و پيش بيني از نظر مبلغ و درصد

 

بودجه ساليانه در كليه موارد بايد به دوره هاي سه ماهه تفكيك گرديده تا مقايسه نتايج عمليات واقعي با برنامه هاي از پيش تعيين شده جهت اقدامات اصلاحي در رابطه با مغايرتهاي ايجاد شده بموقع انجام پذيرد.

 

-          بودجه سرمايه اي

بودجه سرمايه اي منعكس كننده برآورد جمع هزينه هائي است كه پيش بيني       مي شود در دارائيهاي ثابت سرمايه گذاري شود . اقلام سرمايه اي كه براي آنها بودجه در نظر گرفته مي شود ممكن است به بيش از يك دوره بودجه مربوط شود كه در اين صورت آن بخش از بودجه پروژه ها كه به دوره بودجه مورد نظر ارتباط مي يابد تفكيك شده و در بودجه سال مورد نظر ملحوظ مي گردد . لازم به ذكر است كه هزينه هاي سرمايه اي از نظر ماهيت به سه گروه بشرح ذيل قابل تقسيم مي باشد :

-   پروژ هائي كه جهت توسعه فعاليتهاي توليدي سرمايه گذاري مي شوند , تحت عنوان       پروژه هاي توسعه طبقه بندي مي گردد .

-   پروژه هائي كه جنبه جايگزيني دارائيهاي ثابتي كه مستهلك شده يا از كار افتاده اند و براي ادامه فعاليتهاي عملياتي احتياج به تعويض دارند و تحت عنوان پروژ هاي جايگزيني قرار     مي گيرند.

-      پروژه هائي از قبيل پروژه هاي رفاهي و ايمني كه تحت عنوان ساير پروژ ها  طبقه بندي       مي شود .

بودجه سرمايه اي نيز ساليانه بوده و همزمان با بودجه عملياتي تهيه مي گردد و لازم است به دوره هاي سه ماهه نيز تفكيك گردد .

-       بودجه نقدي

جهت آگاهي مديران از منابع نقدي و بمنظور ايجاد توازن در دريافت و پرداخت , بودجه وضعيت نقدي پيش بيني مي گردد . دوره بودجه نقدي مشابه دوره بودجه عملياتي سالانه و منطبق با آن  مي باشد . مضافا" بودجه نقدي به دوره هاي  سه ماهه تفكيك مي گردد كه دوره هاي سه ماهه نيز به دوره هاي كوتاهتر ماهانه با توجه به سيكل عمليات شركت قابل تقسيم    مي باشد .

 

5- پيش بيني وضعيت نقدي

بدليل اهميت وجوه نقد در حيات شركت و همچنين نياز مديريت به آخرين اطلاعات از نظر نقدينگي علاوه بر بودجه نقدي كه يكبار و همزمان با بودجه عملياتي تهيه و مانند ساير صورتهاي بودجه به تصويب مديريت مي رسد بايد پيش بيني وضعيت نقدي در نظر گرفته شود , اين پيش بيني همانند بودجه نقدي جهت اطلاع مديران از منابع نقدي و همچنين بمنظور ايجاد توازن در دريافت و پرداخت تهيه مي گردد. با اين تفاوت كه صورت مزبور بصورت ادواري طي سال تنظيم شده و مبتني بر آخرين اطلاعات درباره نقدينگي مي باشد .

تناوب تهيه صورت پيش بيني وضعيت نقدي سه ماهه بوده و در پايان هر دوره سه ماهه جهت 12 ماه آتي ( 4 دوره سه ماهه ) تنظيم مي گردد كه اولين دوره سه ماهه به ماههاي مربوطه  نيز بايد تفكيك شود .

 

6- دستورالعمل هاي مربوط به تهيه بودجه ها

بمنظور تشريح نحوه تكميل و استفاده از صورتهاي بودجه براي هر صورت بودجه بايد يك  دستور العمل تهيه صورتهاي بودجه نوشته شود . در دستورالعمل تهيه بودجه نكات كلي زير بايد مدنظر قرار گيرد :

· كاربرد : شامل اهداف و موارد استفاده هر يك از صورتهاي بودجه

· زمان تنظيم : شامل دوره هاي كه صورتهاي بودجه در آن دوره تهيه و تنظيم مي گردد .

· مأخد تهيه : منابعي كه از آنها اطلاعات مربوط به هر صورت استخراج مي گردد . شامل گزارشات مديريت , دفاتر و پرونده ها , بودجه سال جاري , محاسبات و برآوردها.

· مسئول تهيه : افراد يا واحدهايي كه مسئول تهيه هر يك از صورتهاي بودجه مي باشتد .

· توزيع نسخ : افراد يا واحدهايي كه صورتهاي بودجه تكميل شده را جهت اطلاع و تصميم گيري و يا براي استفاده هاي بعدي دريافت مي دارند .

· نحوه تنظيم و ثبت : شامل تعريف عناوين مندرج , توضيحات مربوط به اقلام قابل درج شامل نحوه محاسبه و بطور كلي راهنمائي تهيه كننده در تهيه صورتهاي بودجه.

كليه صورتهاي بودجه اي بايد شماره گذاري گرديده و بشكل منطقي قابل عطف و ربط باشند.

7-  مراحل تنظيم بودجه

تشكيل كميته بودجه : بطور كلي تهيه بودجه يك كار گروهي بوده و تقريبا" كليه مديران و مسئولين در تكميل آن نقش داشته و بدون همكاري نزديك و مستمر آنان تهيه بودجه مناسب مقدور نخواهد بود . وظيفه هدايت و هماهنگي ما بين مسئولين تهيه بودجه را كميته بودجه به كمك دايره بودجه وگزارشات بعهده مي گيرد . وظايف اين كميته بطور كلي بقرار زير مي باشد :

·     تنظيم برنامه چگونگي تهيه بودجه.

·     ايجاد هماهنگي و پيشبرد برنامه هاي تهيه بودجه .

·  بررسي برنامه هاي تنظيمي توسط واحدها جهت حصول اطمينان از قرار داشتن آنها در چارچوب سياستها و برنامه هاي كلي تعيين شده توسط مديريت .

·     بررسي , تعديل و تصويب بودجه هاي تنظيمي جهت ارائه به مديريت بمنظور تصويب نهائي آنان .

 

 

اعضاي كميته بودجه را عموما" افراد زير تشكيل مي دهند :

-  مدير عامل

-  مديران شركت

-  رئيس دايره بودجه و گزارشات

-  ساير افرادي كه بر اساس تخصص و يا مسئوليتهاي آنان مي توانند عضو كميته باشند .

 

8-  تفسير بودجه

بودجه در واقع برنامه كوتاه مدت شركت مي باشد كه در قالب اعداد و ارقام بيان مي شود . چنين برنامه اي موقعي كامل است كه تنها متكي به ارقام مندرج در صورتهاي بودجه نبوده , بلكه هدفهاي كوتاه مدت در چارچوب هدفهاي بلند مدت و همچنين مفروضات و پيش فرضهاي برنامه دقيقا" تعيين و بصورت مدون جهت بررسي نتايج واقعي عمليات در آينده وجود داشته باشد .بنابران لازم است قبل از تصويب بودجه مقدمه اي كه به " تفسير بودجه " معروف است توسط دايره بودجه و گزارشات با توجه به هدفها , پيش فرضها و مفروضات تعيين شده بوسيله مديريت تهيه گردد تا به همراه صورتهاي بودجه , جهت تصويب به مديريت ارائه شود .

اهم مطالبي را كه بايد در " تفسير بودجه " گنجانده شود , همراه با ذكر مثال به قرار زير مي توان تعيين نمود :

الف) هدفهاي كوتاه مدت : تشريح پيش فرضها و مفروضاتي كه بر اساس آن صورتهاي بودجه تهيه  مي گردد .( براي مثال پيش فرضها درباره نرخ تورم سياستهاي دولت )

ب) امكانات و محدوديتهاي كليدي در دوره بودجه به شرح ذيل :

-  تشريح امكانات مناسب ( با توجه به پروژه هاي در دست اجرا و زمان اتمام آنها و پيش بيني فروش آنها  ) و همچنين مواردي كه شركت داراي امتيازات خاص نسبت به ساير شركتها بوده ( براي مثال داشتن نيروي انساني متخصص و   با تجربه ) و چگونگي نحوه استفاده از آنها .

-  تشريح محدوديتهائي كه شركت در دوره بودجه با آن مواجه خواهد شد ( بطور نمونه در مورد پروژه هاي در دست ساخت و زمانهاي تعيين شده بابت انجام آنها و خسارتهاي ناشي از تاخير زماني انجام پروژه ها  ) و همچنين مواردي كه شركت داراي نقاط ضعف نسبت به ساير شركتها بوده (  بطور نمونه در خصوص واحدهايي كه پيش بيني شده به فروش برسد , در عمل با محدوديت فروش مواجه شود  ) و چگونگي نحوه فائق آمدن بر آنان .

ج) تفسير تفصيلي : حسب مورد  و اهميت ارقام , بودجه بصورت تفصيلي مورد تجزيه و تحليل قرار گرفته و به تفسير مغايرتهاي عمده ارقام بودجه شده با ارقام واقعي و پيش بيني سال جاري پرداخته مي شود .

ضمنا" با توجه به ماهيت فعاليت شركت , ضروريست براي كليه پروژه هاي شركت بودجه جداگانه تهيه و تصويب گردد .

موسسه خدمات مالي تدبیر تراز ماهان با دارا بودن كادر مجرب اقدام به ارائه خدمات به شركتها و سازمانها

در زمينه حسابرسي مديريت مي نمايد . بمنظور تبيين و توضيح مفهوم حسابرسي مديريت و به عبارتي مشخص

نمودن اهداف و مزايای بکار گيری آن در شركتها مطالب ذيل ارائه مي گردد :

1-           اهداف حسابرسي مديريت

·        ارزيابي عملكرد

·      شناسائي فرصتهاي موجود براي بهبود عملكرد

·      ارائه پيشنهاد براي بهبود عمليات

 

در يك طراحي مناسب , حسابرسي مديريت مي تواند در چهار بخش بشرح ذيل صورت پذيرد :

الف) حسابرسي صرفه اقتصادي و كارايي

ب) حسابرسي نتايج برنامه

ت) حسابرسي رعايت

ث) حسابرسي مالي

2-اهم مزاياي بكارگيري اهداف فوق

 

مديريت مي تواند با توجه به ضعفها و نارسائيهاي موجود در شركت , روي همه بخشها يا هر يك از موارد

مورد نياز , برنامه ريزي و بمنظور رسيدن به هدف مورد نظر واحد حسابرسي مديريت را سازماندهي عملياتي

نمايد . با توجه به اهداف حسابرسي مديريت , رئوس اهم مزاياي بكارگيري چنين مهمي بقرار ذيل قابل ارائه است :

- شناسائي نواحي مشكل آفرين , علل مربوط و راهكارهاي بهبود آن.

- فراهم آوردن فرصتهايي براي حذف هرگونه عدم كارآئي و ضايعات و نتيجتا"

كاهش هزينه.

- شناسائي فرصتهائي براي افزايش سطح درآمد.

- شناسائي مقاصد , اهداف عملياتي , سياستها و روشهاي تعريف نشده سازماني .

- شناسائي معيارهايي براي سنجش ميزان دستيابي به مقاصد و اهداف عملياتي .

- ارائه پيشنهاد براي بهبود سياستها , رويه ها و ساختار سازماني .

- بررسي عملكرد اشخاص و واحدهاي سازماني.

- بررسي وجود هرگونه اعمال غير مجاز و متقلبانه يا خلاف قوانين و مقررات .

- بررسي رعايت الزامات قانوني و اهداف سازماني , اهداف عملياتي , سياستها و روشهاي سازماني.

- ارزيابي سيستمهاي اطلاعاتي كنترلي مديريت .

- شناسائي نقاط مشكل آفرين احتمالي در عمليات آينده .

- فراهم آوردن راه ارتباطي بين مديريت ارشد و مديريت عملياتي

- انجام ارزيابيهاي مستقل و بيطرفانه از عمليات .

موسسه خدمات مالي تدبیر تراز ماهان با دارا بودن كادر مجرب اقدام به ارائه خدمات به شركتها و سازمانها  در زمينه حسابرسي داخلي مي نمايد . بمنظور تبيين و توضيح مفهوم حسابرسي داخلي و به عبارتي مشخص نمودن تعريف و زمينه هاي كاري آن در شركتها مطالب ذيل ارائه مي گردد :

واحد حسابرسي داخلي جهت  ايجاد اطمينان از اثر بخش بودن كل سيستم هاي كنترل داخلي , كمك به مديريت در ايفاي بهتر مسئوليت ها از طريق ارائه تجزيه و تحليل , ارزيابي هاي نتايج و پيشنهاد هاي حاصل از رسيدگي هاي انجام شده ياري مي نمايد .

1- تعريف حسابرسي داخلي

تعريف حسابرسي داخلي طبق نظر  هيات تدوين استانداردهاي حسابرسي , به شرح ذيل مي باشد :

-        ارزيابي مستقلي كه توسط مديريت شركت  براي سيستم هاي  كنترل داخلي ايجاد ميشود.

-    كفايت سيستم هاي  كنترل داخلي را از لحاظ درست ومناسب ,اقتصادي ,اثربخش وكارآمدبودن استفاده ازمنابع راآزمون مي نمايد.

-        ارزيابي ميزان موثر بودن دستورالعملها , كارآيي روشها,كنترل و انعكاس  نتايج در قالب يك گزارش مدون شده .

2- وظايف واحد حسابرس داخلي

اهم وظايف واحد  حسابرس داخلي باتوجه به تعريف حسابرس داخلي به شرح ذيل خواهدبود.

-      تهيه وتنظيم واجراي برنامه حسابرسي داخلي طبق استانداردهاي حرفه اي واصول قابل قبول حسابداري به منظورحصول اطمينان ازصحت وكفايت عمليات مالي وغيرمالي شركت اصلي ,  شركتها و واحدهاي تابعه  وطرحهاي عمراني و انتفاعي وسپس تطبيق عمليات با قوانين , آئين نامه ها و دستورالعملهاي  مربوط.

-      بررسي وارزيابي سيستم كنترلهاي داخلي موجود و ارائه پيشنهاد براي  بهبود روشهاي كنترل داخلي مالي درشركت اصلي ,شركتها و واحدها و مجموعه هاي  تابعه .

-           بررسي وارزيابي روشهاي اجرايي حفظ دارائيها,اموال وحقوق مالي شركت اصلي , شركتها و واحدهاي تابعه .

-            بررسي اسنادپرداخت وجوه نقدي و بانكي شركت .

-            بررسي اسناد درآمدها و هزينه هاي سرمايه اي و جاري شركت .

-            بررسي اقلام صورتهاي مالي شركت  پيش ازتسليم به حسابرسان مستقل وهيات مديره .

-      همكاري باحسابرسان مستقل و بازرسان قانوني درمورد رسيدگي ها و برنامه هاي حسابرسي آنان مطابق با دستورالعمل مديريت عامل شركت

-      مطالعه وپيگيري موارد مندرج درگزارش هاي بازرسان قانوني وحسابرسان مستقل وتكاليف تعيين  شده توسط مجمع عمومي شركت اصلي ومجامع عمومي شركتهاي تابعه.

-      رسيدگي و اظهارنظر درمورد مسائل واختلافات مالي وحسابداري ( فيمابين شركت و شركتهاي تابعه ) موردي كه توسط مديريت عامل شركت ارجاع ميشود.

-      ايجاد ارتباط وهماهنگي دائمي دفترحسابرسي داخلي شركت و دفاتر حسابرسان داخلي شركتها و واحد هاي تابعه بمنظور بهبود كارايي اجراي برنامه هاي حسابرسي داخلي آنها.

-            تهيه گزارش ادواري و موردي در ارتباط باعملكرد شركت و واحد هاي تابعه آن .

-      اعلام نيازهاي  آموزشي پژوهشي ,خدماتي ,تداركاتي ,سخت افزاري, نرم افزاري و بودجه اي دفترحسابرسي داخلي به مديريت شركت.

-      بررسي وتائيد اين موضوع كه بااعمال دستورالعملها , روشها و كنترلهاي پيش بيني شده , از دارائيها و درآمدهاي شركت  درمقابل هرگونه سو, استفاده , اختلاس و تقلب , محافظت و مواظبت  ميشود.

-      بررسي وتائيد اين موضوع كه كليه تعهدات واحدتجاري درحسابها انعكاس يافته وتعهدات مزبور در ارتباط با فعاليتهاي  شركت بوده وروشهاي كنترلي موجود به نحوي ميباشد كه ازثبت وانعكاس هزينه ها و بدهيهايي كه به  شركت  مربوط نيست , جلوگيري نمايد.

-      انجام هرگونه مطالعه ورسيدگي خاص كه ممكن است درنتيجه حسابرسيهايي انجام شده ضروري تشخيص داده شود يا اينكه بطور ويژه ( در صورت بروز اختلاس , سوء استفاده و موارد مشابه آن ) ازطرف مديريت عامل ياهيات مديره به واحد حسابرسي داخلي  ارجاع گردد.

-     همكاري باسايرقسمتهاي واحدهاي مختلف شركت به منظور استقرار كنترلهاي ضروري حسابداري و رعايت استانداردهاي حسابداري .

-            همكاري با سايرقسمتها و  واحد هاي مختلف شركت به منظورافزايش كارآيي ,كاهش هزينه ها و جلوگيري  از دوباره كاري .

موسسه خدمات مالي تدبیر تراز ماهان با دارا بودن كادر مجرب  در زمينه تدوين  ساختار تشكيلاتي شركتها اقدام به ارائه خدمات در اين زمينه مي نمايد توضيح اينكه در طرح ساختار و تشكيلات ارائه شده توسط اين موسسه  بخش هاي هر يک از واحدهاي عملياتي شركت ، شرح وظايف ، حدود مسئوليتها , اختيارات هر يک از قسمتها وکارکنان  و  شرايط احراز هر پست سازماني ( تعريف هر شغل و شرايط احراز شغلي شامل مدرك تحصيلي ، تجربه و ... ) بصورت تفضيلي  و بطور  مدون مشخص گرديده و طي گزارشات جامع به شركتها ارائه مي شود .
 

 

حسابهايي که در موسسات مختلف ، مورد استفاده قرار مي گيرند ، بر مبناي نوع فعاليت موسسه ، بزرگي و کوچکي آن ، نوع اطلاعات جزء به جزئي که مديران و ساير استفاده کنندگان از نتايج حاصل از سيستم حسابداري نياز دارند و ... متفاوتند . به طور کلي ، حسابهاي مختلفي را که در يک موسسه ، ممکن است مورد استفاده قرار گيرد ، مي توان به پنج گروه تقسيم نمود :

گروه حسابهاي دارائي از قبيل : وجوه نقد ، حسابهاي دريافتني ، اسناد دريافتني ، موجودي کالا و ...

گروه حسابهاي بدهي از قبيل : حسابهاي پرداختني ، اسناد پرداختني ، حقوق پرداختني ، وام و ...

گروه حسابهاي مربوط به حقوق صاحبان سرمايه از قبيل :

واحدهاي انتفاعي :
واحدهاي انتفاعي به واحدهاي اقتصادي اطلاق مي شود که فعاليتهاي انتفاعي دارند مانند شرکت ايران خودرو
• واحدهاي غير انتفاعي : که به واحدهاي اقتصادي که فعاليت غير انتفاعي دارند واحدهاي غير انتفاعي گفته مي شود مانند شهرداريها

واحد هاي انتفاعي از دو نظر قابل تقسيم بندي هستند :

از نظر نوع فعاليت : واحد هاي انتفاعي از نظر نوع فعاليت و براساس قوانين ايران به دو بخش تقسيم مي شوند :
واحد هاي تجاري انتفاعي :
اشخاص و يا موسساتي هستند که به قصد تحصيل سود به فعاليتهاي تجاري مي پردازند مانند انواع موسسات و شرکتهاي تجاري .

واحدهاي غير تجاري انتفاعي :
نيز اشخاص و يا موسساتي هستند که به قصد تحصيل سود به فعاليتهاي غير تجاري مي پردازند مانند موسسات خدماتي .


از نظر طرز تشکيل : واحدهاي انتفاعي از نظر طرز تشکيل و بر اساس قوانين ايران به چهار دسته کلي تقسيم مي شوند :

در بعضي از سيستمهاي حسابداري حسابداران به جاي اينکه ،فعاليتهاي مالي را مستقيما از روي اسناد و مدارک مثبته در دفاتر ثبت نمايند ، اقدام به تهيه برگه حسابداري و يا سند روزنامه مي کنند . اين برگه يا سند ، نوشته اي است که در آن يک يا چند فعاليت مالي انجام شده بر حسب نوع حساب ، بدهکار يا بستانکار مي گردد .

البته بايد به اين نکته توجه داشت که برگه حسابداري يا سند روزنامه، پس از امضاء مراجع صلاحيتدار در يک موسسه ، قابل ثبت در دفاتر حسابداري مي باشد . برگه حسابداري داراي ستونهايي براي ثبت شماره حساب در دفتر کل و دفتر معين مي باشد و همچنين در ستون شرح عنوان حسابها و شرح کامل معامله وتاريخ آن نوشته مي شود در زير برگه حسابداري شماره صفحه دفتر روزنامه يادداشت مي گردد . سند روزنامه در هنگام ثبت در دفتر روزنامه پياپي شماره گذاري مي شود

اولين مرحله حسابداري مرحله ثبت فعاليتهاست . در اين مرحله ، اطلاعات مربوط به فعاليتهاي مالي پس از تجزيه و تحليل و تعين تاثيري که بر معادله حسابداري دارند
( تعيين حسابهاي بدهکار و بستانکار ) و تنظيم سندهاي مربوط در دفتري به نام دفتر روزنامه يا همان دفتر ثبت اوليه به ترتيب تاريخ وقوع ثبت مي گردند .

بايد به اين نکته توجه کرد که ثبتي که در دفتر روزنامه انجام مي شود ، ثبت دو طرفه ناميده مي شود زيرا که هر دو طرف فعاليت مالي مورد توجه قرار مي گيرد .بنابراين همواره توازني بين حسابها برقرار مي باشد . قبل از پيدايش ثبت دو طرفه ثبت يکطرفه يا دفترداري ساده (دفترداري يکطرفه ) معمول بود ؛ که در آن يک طرف هر فعاليت مالي مورد توجه قرار مي گرفت . چنين سيستمي براي موسسات بزرگ امروزي به هيچ وجه قابل استفاده نيست زيرا به علت عدم ثبت کامل يک فعاليت مالي ، کنترل صحت عمليات انجام شده غير ممکن مي باشد . همچنين امکان تهيه صورتها و گزارشهاي مالي درست و قابل استفاده وجود ندارد .

موسسات مختلف با توجه به نوع و حجم کار ، دفاتر روزنامه متعددي را مورد استفاده قرار مي دهند . به طور کلي مي توان دفاتر روزنامه را به دو گروه تقسيم نمود : 

دفاتر روزنامه عمومي :
ساده ترين و متداولترين نوع دفتر روزنامه ، دفتريست که آن را دفتر روزنامه عمومي يا دفتر روزنامه دو ستوني مي نامند . اين دفتر داراي دو ستون براي مبالغ بدهکار و بستانکار مي باشد و براي انجام ثبت معاملات در تجارتخانه ها و موسسات کوچک کفايت مي کند . البته با توجه به نوع کار وحجم فعاليتهاي موسسات مختلف و به منظور کم کردن ميزان کار دفترداري ، مي توان ستونهاي ديگري نيز به دفتر روزنامه دوستوني اضافه کرد .

دفاتر روزنامه اختصاصي :
اين دسته از دفاتر بيشتر در موسسات بزرگ که تعداد معاملات تکراري آنها بسيار زياد است مورد استفاده قرار مي گيرد . معمولا حدود هشتاد تا نود درصد کليه فعاليتهاي مالي اين قبيل موسسات را مي توان به چهار گروه تقسيم و هر گروه را در دفتر روزنامه خاصي ثبت کرد .

تعريف سرمايه :
سرمايه از مهم ترين عوامل تجارت بوده و بزرگ ترين وسيله جلب منفعت است. هر شرکت بايد داراي سرمايه باشد، تا بتواند نتيجه اي از عمليات خود که تجارت است برده و منتفع شود. اهميت شرکت هاي تجارتي را از سرمايه آنها مي توان درک کرد.
براي سرمايه حداکثري تعيين نشده و شرکاء به هر مقدار بتوانند ممکن است سرمايه را افزايش دهند. در بعضي از ممالک اروپا حداقلي جهت سرمايه شرکت هاي سهامي معلوم شده، و در کشور ما هم به موجب ماده 5 اصلاحي اسفند 1347 مقرر گرديده در موقع تأسيس، سرمايه شرکت هاي سهامي عام از پنج ميليون ريال و سرمايه شرکت هاي سهامي خاص، از يک ميليون ريال نبايد کمتر باشد مسلم است هيچ موقع سرمايه شرکت هاي سهامي عام يا خاص از اين مبالغ نبايد کمتر باشد و اگر کمتر شد به شرحي که گذشت در صورتي که شرکاء تا يک سال جبران ننمايند يا شرکت را به نوع ديگر تبديل نکنند حکم به انحلال شرکت داده خواهد شد.
سرمايه شرکت سهامي عبارتست از جمع قيمت اسمي سهام آن شرکت. بنابراين سرمايه به سهام متساوي قسمت شده و هر يک از شرکاء يک يا چند سهم آن را خواهند داشت.

پرداخت سرمايه :
قانون اجازه داده است که در موقع تشکيل شرکت هاي سهامي دارندگان سهام اقلاً سي و پنج درصد از مورد تعهد خود را پرداخت و بقيه را فقط تعهد نمايند. البته مدت تعهد باقي مانده از پنج سال تجاوز نخواهد کرد.
ولي هرگاه آورده هاي شرکاء غير نقدي باشد بايد تمام آن تأديه شده باشد.

در بعضي از موسسات جريان کار به ترتيبي است که نياز به تهيه اطلاعات تفضيلي يا جزئيات بعضي از فعاليتهاي مالي مي باشد . اين گونه اطلاعات را نمي توان به آساني از دفترکل استخراج نمود ، در نتيجه از دفاتري که جنبه کمکي و فرعي دارند و به نام دفتر معين خوانده مي شوند ، استفاده مي گردد .

دفتر معين براي هر حساب دفترکل که شامل حسابهاي متعدد و جداگانه اي است ، نگهداري مي شود و در نتيجه حساب مربوط در دفتر کل يک حساب کنترل خواهد بود ، که همواره مانده آن با جمع مانده هاي حسابهاي مربوط در دفتر معين مطابقت دارد . دفاتر معيني که معمولا در موسسات نگهداري مي شوند عبارتند از : دفتر معين بانک ، دفتر معين بدهکاران ، دفتر معين اموال ، دفتر معين بستانکاران .

دفاتر معين از دفاتر قانوني نيستند و مي توانند به صورت کارتهاي آزاد باشند ، معمولا براي سهولت مراجعه به صفحات دفتر معين ، حسابها در اين دفاتر به ترتيب حروف الفبا نگهداري مي شوند .

همانگونه که از مفهوم عاميانه درآمد بر مي آيد ، درآمد به مبالغي اطلاق مي گرددکه از ارائه خدمات و فروش کالا و غيره عايد موسسه مي گردد . در صورتي که اين درآمد به طور نقد عايد شود ، موجب افزايش در حساب وجوه نقد « صندوق / بانک ) موسسه خواهد شد و در صورتي که تعهد گردد بعدا به موسسه پرداخت گردد ، موجب افزايش حسابهاي دريافتني و يا اسناد دريافتني موسسه مي گردد . البته بايد به اين نکته توجه داشت که کليه افزايش هاي حساب وجوه نقد به دليل کسب درآمد نيست ، بلکه مواردي از قبيل دريافت طلب نيز موجب افزايش در اين حساب و کاهش در حساب هاي دريافتني و يا اسناد دريافتني خواهد شد. در واقع درآمد مطلبي است که موجب افزايش در حساب وجوه نقد و يا حسابهاي دريافتني ونيز افزايش در حساب سرمايه خواهد شد . البته گاهي افزايش در حساب وجوه نقد و نيز حساب سرمايه به دليل سرمايه گذاريهاي مجدد صاحب و يا صاحبان موسسه است . در اينجا يک مطلب حائز اهميت وجود دارد و آن اينست که درآمد هر دوره بايد مربوط به ارائه خدمات و يا فروش کالا در همان دوره باشد و الا اگر مبلغي بابت خدماتي که در آينده انجام خواهد شد و يا کالايي که در آينده تحويل خواهد گرديد ، دريافت گردد ، درآمد آن دوره به حساب نمي آيد .

در موسسات تجاري درآمدهايي جدا از درآمدهاي حاصل از فروش کالا و خدمات وجود دارد که به آن ساير درآمدها گفته مي شود . درآمد بهره حاصل از سرمايه گذاريهاي کوتاه مدت و يا بلندمدت که موسسه از سازمانهاي اعتباري دريافت نموده است از اين نوع درآمدها مي باشد. در حسابداري موسسات يک نوع درآمد با عنوان درآمدهاي ثبت نشده نيز وجود دارد . اين درآمدها که به نام درآمدهاي وصول نشده نيز موسومند به درآمدهايي گفته مي شود که در طي دوره مالي تحقق يافته اند ، ولي دريافت و ثبت نشده اند مثلا اگر يک موسسه قرارداد ارائه خدمت منعقد نمايد اما دريافت وجه منوط به اتمام کار باشد درآمد حاصل از ارائه آن قسمت از خدمت که مربوط به دوره مالي جاري است ، تحقق مي يابد ، در حاليکه در حسابها ثبتي صورت نگرفته است . در نتيجه در پايان دوره مالي با ثبت يک آرتيکل اصلاحي ، مانده حسابها تعديل مي گردند .

هزينه به مبالغي گفته مي شود که براي کسب درآمد به خرج گرفته مي شود . به عبارت ديگر اگر موسسه اي فعاليتش در جهت ارائه خدمات به موسسات و يا اشخاص ديگر است ، خرجهايي که در راه ارائه خدمات متحمل مي شود را هزينه مي گويند يا اگر موسسه اي به کار خريد و فروش کالا اشتغال داشته باشد به منظور تحقق اين هدف پرداختهايي انجام مي دهد که همانا هزينه مي باشد .

اقلامي از قبيل بهاي آب مصرفي ، اجاره ساختمان ، بهاي برق مصرفي ، هزينه تلفن و استهلاک ساختمان از جمله هزينه ها مي باشند . لازم به تذکر است همانگونه که درآمدها موجب افزايش در حسابهاي « صندوق ، بانک و سرمايه ) مي شوند ، هزينه ها موجب کاهش در اين حسابها مي گردند البته در مورد حساب سرمايه همانگونه که درآمد يک عامل مثبت و افزايش دهنده آن به حساب مي آيد ، هزينه يک عامل منفي و کاهش دهنده آن است . بايد به اين نکته توجه داشت که هرگونه کاهشي در حساب وجوه نقد به منزله هزينه نيست ، مثلا پرداخت بدهيها ، خريد دارايي به طور نقد و يا برداشت نقدي صاحب يا صاحبان موسسه ، موجب کاهش در حساب وجوه نقد مي شوند ، در حاليکه هيچکدام هزينه محسوب نمي شوند .

به طور کلي ، رقمي را مي توان هزينه جاري يک دوره مالي در يک موسسه به حساب آورد که اولا در ارتباط با درآمد همان دوره باشد ، ثانيا موجب کاهش در سود ويژه دوره مالي و در نهايت صاحب يا صاحبان موسسه شود . نکته بسيار مهم در ارتباط با هزينه اينست که هزينه هاي هر دوره بايد از درآمدهاي همان دوره کسر گردد و اين در واقع براساس يکي از مهمترين اصول حسابداري ( اصل وضع هزينه هاي يک دوره از درآمد همان دوره ) مي باشد و مفهوم آن اينست که به عنوان مثال اگر هزينه اجاره ساختمان در پايان دوره مالي پرداخت نگرديد ، نبايد به عنوان هزينه در دوره آتي به حساب گرفته شود ، بلکه بايد از درآمد همين دوره مالي کسر گردد .

به طور کلي هر واحد اقتصادي به منظور برنامه ريزي و تعيين خط مشي آينده ، اطلاعات و گزارشهاي حسابداري را مورد بررسي قرار مي دهد و از آنجا که اطلاعات حسابداري به خودي خود قابل استفاده نيستند بايد ثبت و طبقه بندي شده و در قالب صورتهاي مالي خلاصه گردند .

براي ثبت اين اطلاعات ، حسابداران هر يک از فعاليتهاي مالي را مورد تجزيه و تحليل قرارداده و پس از طبقه بندي اقلام ثبت شده اثر آن را بر معادله حسابداري تعيين مي نمايند ، سپس اقلام ثبت شده را در قالب اعداد قابل سنجش به پول خلاصه نموده سپس در اين مرحله از ترکيب و تنظيم حسابهاي دفتر کل گزارشهايي را تهيه مي کنند که حداکثر اطلاعات مورد نياز کساني که به اين نتايج براي ادامه فعاليت خود نياز دارند ، را به طور ساده و خلاصه به دست مي دهد . اين گزارشها را در اصطلاح حسابداري صورتهاي مالي مي گوييم که از مهمترين آنها مي توان به ترازنامه ، صورت سود و زيان ، صورت حقوق صاحبان سرمايه اشاره کرد .

حسابداري خود به رشته هاي مجزا و تخصصي تقسيم مي شود که اين رشته ها عبارتند از :
• حسابداري مالي ( عمومي)
• حسابداري دولتي
• حسابداري صنعتي ( قيمت تمام شده )
• حسابداري مالياتي
• حسابداري بودجه اي
• حسابرسي
• حسابداري سيستمها
• حسابداري موسسات غير انتفاعي
• حسابداري اجتماعي

مفروضات حسابداري :
بايد دانست که مفاهيم حسابداري مفروضاتي هستند که مبناي صورتهاي مالي و ساير

اصول حسابداري مي باشند و به چهار دسته به شرح زير طبقه بندي مي گردند:
• فرض داشتن شخصيت حقوقي جداگانه
• فرض تداوم فعاليتهاي مالي
• فرض وجود واحد اندازه گيري
• فرض دوره مالي


اصول حسابداري :
اصول حسابداري به شش دسته کلي تقسيم مي شوند :
• اصل قيمت تمام شده
• اصل وضع هزينه هاي همان دوره از درآمد همان دوره
• اصل افشاي حقايق
• اصل قابل اعتماد بودن
• اصل قابليت مقايسه
• اصل ثبات رويه

شركت‌هاي توليدي در ايران داراي مشكلات عديده‌اي هستند از جمله نقدينگي، نحوه تامين مواد اوليه و ماشين‌آلات، مشكلات كارگري، بازاريابي و فروش محصولات، تحريم‌هاي بين‌المللي و......
اين موارد باعث صرف وقت بسيار زياد مديريت شركت‌ها شده كه رعايت الزامات قانوني از جمله قانون كار، تامين اجتماعي، بورس و ماليات نيز مزيد بر علت شده است.
علاوه بر موارد بالا، موردي كه بسيار براي شركت‌هاي توليدي رنجش آور شده است، انجام حسابرسي‌هاي متعدد و اخذ اطلاعات مشابه و نظارت‌هاي گوناگون از سوي ارگان‌هاي مختلف به شرح زير است:.

براي اينکه در هر زمان وضعيت مربوط به هر يک از اقلام حسابداري مشخص باشد ، آن قلم و کلیه تغییرات مربوط به آن در يک صفحه يا کارت به طور جداگانه نوشته مي شود که به آن حساب مي گويند . هر حساب شامل سه بخش مي باشد که بخش اول عنوان حساب ، بخش دوم طرف بدهکار و بخش سوم طرف بستانکار است .
عنوان حساب که مشخص مي نمايد اطلاعات مندرج در آن حساب متعلق به کداميک از اقلام دارايي ، بدهي ، حقوق صاحبان سرمايه ، درآمد و هزينه مي باشد.

طرف راست حساب که در اصطلاح حسابداري آن را طرف بدهکار مي نامند و طرف چپ حساب که در اصطلاح حسابداري آن را طرف بستانکار مي نامند . در اصطلاح حسابداري ثبت رقمي در سمت راست يک حساب را بدهکار کردن و ثبت رقمي در سمت چپ حساب را بستانکار کردن آن حساب مي گويند .

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    امکانات
    آمار سایت
  • کل مطالب : 34
  • کل نظرات : 1
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 1
  • آی پی امروز : 46
  • آی پی دیروز : 0
  • بازدید امروز : 46
  • باردید دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 46
  • بازدید ماه : 85
  • بازدید سال : 158
  • بازدید کلی : 2,633